Marketeer en sportfanaat Michel Lukkien startte met zijn bedrijf Warming Up Sportpromotions B.V. de marketingcampagne voor Nike in Nederland. Tijdens zijn lezingen vertelt hij hoe hij Nederland aan het hardlopen kreeg. Van de start in zijn huiskamer, middels de sterk onderscheidende marketingstrategie tot het marktleiderschap en de explosieve groei van de hardloopsport in Nederland en van Nike in Europa.
In zijn chronologische verhaal vertelt hij thematisch over de zakelijke aspecten die doorslaggevend waren voor dit succes. Zoals de wetenschappelijke research die Nike uitvoerde om de “Ferrari onder de hardloopschoenen” te ontwikkelen, de lauwe reactie van de concurrentie en uiteindelijk de gekte die ontstond toen de jeugd van Nederland de kleurrijke hardloopschoen ontdekte als meest geliefde vrijetijdsschoen. Tevens ook over de keerzijde van het enorme succes : de procesmatige zakelijke en privé bedreigingen door inbeslagname van Nike namaakartikelen.
Michel Lukkien was naast zijn officiële importeurschap van Nike voor Nederland tevens 7 jaar voor Nike Europe werkzaam in de functie van marketing manager Europe. In 1990, het eerste jaar van het marktleiderschap in Nederland v.w.b. de verkoop van sportschoenen -kleding en -accessoires, verkocht hij zijn bedrijf aan Nike Inc., Verenigde Staten.
Lukkien was mede-oprichter en sponsor van zowel de Amsterdam als de Rotterdam Marathon en gaf mede de aanzet tot de oprichting van de Triatlon Bond. Trainde en begeleidde als atletiektrainer en manager Nederlandse en buitenlandse top lange afstandatleten op weg naar EK, WK en OS. Michel finishte zelf in meer dan dertig marathons en volbracht in 1990 de Ironman triatlon te Hawai. Tevens nam hij diverse malen deel aan de wielerklassieker Parijs-Roubaix en zwom hij de wedstrijd Den Helder -Texel.
In 1991 begon hij Improve Running Consultancy, een managementbureau voor lange afstandatleten, organisaties en bedrijfsleven. Eveneens begeleidt hij via personal coaching vele prominente BN’ers en captains of industry vanaf het begin t/m de marathon.
Vanaf 2008 was Michel als docent Sport & Management en Marketing Management verbonden aan de opleidingsinstituten als het CIOS te Haarlem en de Business School Notenboom (3-jarige HBO) te Hilversum. Sinds 2007 treedt hij regelmatig op als spreker bij managementbijeenkomsten en seminars en als gastdocent op verschillende Hogescholen.