Direct online uw spreker boeken! Wilt u een spreker boeken of heeft u een vraag? Bel 0226 35 73 00
Wouter de Vries

Wouter de Vries

Wouter de Vries jr staat voor: enthousiasme + dienstenmarketing. Zijn lezingen zijn een vorm van infoTainment. Er wordt gelachen, het werkt inspirerend en het snijdt hout! Enthousiasme is de passie die hem drijft. Een doorwrochte theoretische kennis vormt de basis van zijn betoog.

In maart 2012 verschijnt de bestseller Blauwe Bananen, een boek geschreven met Thiemo van Rossum (oprichter van Studelta). Het boek stijgt (begin april 2012) al snel naar de eerste plaats in de TOP 100 van bestverkochte managementboek (www.managementboek.nl). De filosofie van de blauwe banaan is gebaseerd op 4 B’s te weten: Behoefte (van uw klant); Belofte (waar staat u zelf voor); Beleving (hoe ervaart de klant het); en uiteindelijk Bewijs (welk bewijs heeft u gegenereerd aan het eind van het jaar). En voor alle duidelijkheid: een eerste plaats is volgens de theorie van de Blauwe Banaan een mooi Bewijs!! U wilt meer bewijs??! Inmiddels hebben de volgende organisaties de Blauwe Bananen al groot ingekocht bij www.managementboek.nl:

Amsterdam Center for Entrepreneurship, Archipel (zorg), Arkin (zorg), Arteria Consulting, Attero (vuilverwerking), Axender (distributie), Baas en Van Haastrecht (reclame), Boer & Croon (consulting), EDMDATA (marktonderzoek), Feadship (scheepsbouw), Funda, Henkel (cosmetica), IBO (onderwijs), PA Consulting, Sanoma (uitgever), RABO, Regioplus (zorg), Welzorg, Wijde Blik (vastgoedadvies), ZW Haaglanden (zorg).

Met het alleen maar centraal stellen van die klant wordt tegenwoordig niet meer de Euro uit de portemonnee van de klant gewonnen. Een dienstverlener moet meer doen. Tegenwoordig wint de van-binnen-naar-buiten gedachte daarom weer terrein. Zo gaan er stemmen op dat organisaties en medewerkers eerst eens zelf moeten bepalen waar ze goed in (willen) zijn. Waar blinkt u, of de organisatie bijvoorbeeld in uit? Wat is uw Belofte? Waarom zou de klant zijn geld aan u geven?

Dit zijn geen rare vragen, want als u zelf niet weet waarin u uitblinkt, wie weet het dan wel?

Die uitblink-lat moet ook ieder jaar weer hoger worden gelegd. Voorkom de situatie dat die lat op 20 centimeter hoogte ligt als gevolg van het zouteloze compromis in het topmanagement.

Elke sporter kan de vraag waarin hij/zij uitblinkt moeiteloos beantwoorden.

Zo weet bijvoorbeeld iedere voetballer wat zijn goede been is en wat zijn chocoladebeen is. Terwijl elke tennisser een favoriete slag heeft en daarom een voorkeur heeft voor de backhand dan wel de forehand, met of zonder topspin. De meeste medewerkers en directies van dienstverlenende organisaties hebben echter geen flauw idee wat hun sterke punten zijn. In de dagelijkse praktijk worden dan eigenschappen als betrouwbaar en efficiënt ofbetrokken en flexibel genoemd. Het probleem met deze eigenschappen is dat iedere dienstverlener in Nederland dit van zichzelf vindt. Deze lat ligt veel te laag! Het onderscheidend vermogen is nihil en daarom worden deze eigenschappen niet als kernvaardigheden gezien. Het zijn gele bananen! Niks bijzonders dus.

Korting geven lijkt hier de hobby van elke verkoper.

Zowel in het boek als tijdens de lezingen tracht Wouter de Vries jr op ludieke wijze te komen tot een aanpak die leidt tot een herkenbare kernvaardigheid. De Blauwe Banaan is afwijkend van de heersende norm (lees: geel) en daarom, marketingtechnisch bezien, interessant. Vallen de gele bananen u nog op bij de groenteboer? Natuurlijk niet want alle bananen zijn geel. Een blauwe banaan valt echter direct op. Onderscheidend vermogen wordt dit wel genoemd. Veel dienstverleners vertalen dit met de term ‘core competences’. Een eigenschap is alleen uniek als de klant de vaardigheid waarneemt en dus beleeft (Beleving). Blauw staat in onze visie voor uniek, terwijl geel de kleur is voor marktconform, neutraal, weinig uniek. Met blauw ligt de lat hoog, met geel legt u de lat slechts op 20 centimeter hoogte. De centrale vraag in het boek en de Blauwe Bananen-lezing is dan ook: Wat zijn uw core competences? Of in termen van de titel van dit boekje: wat is uw blauwe banaan?